Dainius Radzevičius: blogeris – ne žurnalistas

2007-06-19

30 metų amžiaus Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius domisi blogais nuo 2004 metų ir per savaitę teigia perskaitantis apie 10 lietuviškų ir užsienio šalių blogų. Būdamas profesionalus žurnalistams ir jiems atstovaudamas jis mano, kad blogeriai negali būti vadinami žurnalistais, tačiau gali daryti įtaką tradicinei žiniaskladai.

- Kokią žurnalistiką galima vadinti pilietine?

- Sąvokos „piliečių žurnalistika“ ir „pilietinė žurnalistika“ skiriasi. Jos kartais painiojamos ir klaidina žmones. „Piliečių žurnalistika“ yra tai, ką daro žmonės, kurie nėra profesionalūs žurnalistai. Jie užsiima veikla, panašia į žurnalistiką: renka informaciją, ją apdoroja ir pateikia auditorijai. Jie tiesiog tai daro neprofesionaliai.

„Pilietinė žurnalistika“ – tai tam tikrų vertybių formuojama žurnalistika. Tos vertybės būdingos konkrečiam laikmečiui, žurnalistui arba redakcijai. Tai nukreipta į pilietinės visuomenės stiprinimą.

- Blogai – piliečių ar pilietinė žurnalistika?

- Kartais blogai gali būti pilietinė žurnalistika, bet šiaip tai nėra profesionalioji žurnalistika. Tai tiesiog žurnalistinė veikla, kuriai atsirasti padėjo technologijų vystymąsis. Tik žurnalistams anksčiau prieinamos technologijos tapo prieinamos kiekvienam žmogui – galima nusipirkti mažą kamerą, kompiuterį ir naudotis šiomis priemonėmis. Tiesiog paprastas žmogus neturi įgūdžių, reikalingų profesionaliam žurnalistui – kvalifikacijos, teisės ir įstatymų, kurie išplaukia iš Konstitucijos, išmanymo. Piliečiams to nereikia ir jiem tai nėra būtina, kai kuriama piliečių žurnalistika. Žmonės tiesiog stebi tai, kas vyksta aplinkui ir pateikia informaciją kitiems. Blogus kuriantys žmonės nėra žurnalistai, tačiau tarp jų būna ir profesionalių žurnalistų.

Žurnalistas, rašantis blogą, jau pateikia save ne kaip profesionalą, o kaip pilietišką žmogų. Pilietis, kuriantis blogą, gali tapti profesionaliu žurnalistu įgijęs kvalifikaciją, o žurnalistas laisvalaikiu gali užsiimti piliečių žurnalistika.Blogus turi politikai, verslininkai ir kitų specialybių žmonės. Blogai – tai elementari pilietinės saviraiškos forma, tiesiog anksčiau mes apie tai kalbėdavome gatvėje, o dabar atsirado galimybė reikšti nuomonę internete.

- Žurnalistų ir leidėjų etikos inspektorius vasario mėnesį skyrė įspėjimą blogeriui „Kaboom“ už Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pažeidimą. Ar tai reiškia, kad blogeris prilygintas žurnalistui?

- Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamą poveikį turinčios informacijos įstatymas taikomas ne tik žurnalistams. Jis taikomas informaciją skleidžiančioms priemonėms. Be to, žurnalistų ir leidėjų etikos inspektorius dabar nebeatitinka savo pareigų pavadinimo ir daugiau yra visuomenės informavimo priemonių turinio etikos inspektorius. Jeigu blogeris arba bet kuris kitas asmuo, kuris naudojasi tomis priemonėmis, padarė žalą arba nusižengė įstatymui, tai nėra skirtumo, kas jis toks. Gali būti blogeris arba „TV pagalbos“ laidos darbuotojas, lakstantis paskui vaikus ir viešinantis šeimų problemas. Visų atsakomybė viendoda.

- Kada blogai populiarumu pasivys tradicines žiniasklaidos priemones?

- Profesionali žurnalistika niekada nebus tokia populiari kaip bet kuris pramoginis ar nestandartinis produktas. Žurnalistika – tai profesionalus požiūris į atrenkamos informacijos pateikimą. Žmonės šiandien ne visuomet ieško rimtos informacijos, dalį laiko jie skiria pramogai ir atsipalaidavimui, kurį užpildo ir nežurnalistinis žiniasklaidos turinys. Blogai visuomet bus populiaresni už tradicinę žiniasklaidą.

- Visuomenė gali imti pasitikėti blogeriais labiau nei žurnalistais.

- Aš nemanau, kad tai problema. Blogeriai atlieka vieną svarbią misiją – jie verčia žurnalistus tobulėti. Konkurencija, vykstanti žurnalistikoje nėra tokia didelė, kad skatintų žurnalistus geriau dirbti. Blogai verčia juos ieškoti naujų formų, naujų būdų ir profesionalesnio požiūrio, verčia būti geresniais už paprastus blogerius, kurie deda bet kokią po ranka papuolusia informaciją.

Dabar interneto naujienų portaluose yra daug balasto, vadinamų „šiukšlėmis“, kuriomis profesionalus žurnalistas neturėtų užsiiminėti. Internete daug kas telpa, taigi įdedama ir mažiau vertinga informacija. Spaudoje, televizijoje, radijuje, kur riboti vietos ar laiko resursai, informacijos atranka griežtesnė. Piliečių žurnalistų darbai, kuriuos jie talpina internete yra geras būdas versti žurnalistus tobulėti. O neprofesionalių žurnalistų, kuriems šio postūmio reikia, yra labai daug.

- Kokia blogų įtaka tradicinei žiniasklaidai?

- Jie gali daryti tiek gerą, tiek blogą įtaką. Šiandien nebūtinai populiaru yra tai, kas profesionaliai padaryta. Kaip yra aukštasis ir pop menas, taip yra ir su žurnalistika. Viena vertus, blogai verčia žurnalistus tobulėti, antra vertus, gali skatinti atsirasti ir neigiamus procesus – auditorijos siekimą, kas žiniasklaidai naudinga dėl finansinių sumetimų. Žurnalistai verčiami kai kuriais atvejais kopijuoti blogus, kad būtų pritraukiami reklamos užsakovai. Kyla pavojus, kad profesionalioji žurnalistika ims siekti vien tik populiarumo ir didesnio skaitomumo. Tai labiau būdinga bulvarinei žiniasklaidai.

- O jeigu blogai išsivystys į profesionalią žurnalistiką?

- Mes turime pavyzdžių, kaip neprofesionalūs žurnalistai tampa profesionalais, kaip regioninis laikraštis tampa nacionaliniu, turime rajoninių laikraštėlių, kurių tiražas yra didesnis negu nacionalinio dienraščio. Tai būtų natūralus vystymasis etapas, bet noriu pabrėžti, kad profesionaliojoje žurnalistikoje atsiranda rimtų teisinių įsipareigojimų. Reikia paisyti įstatymų, sudaryti sutartis su žurnalistais, reikia finansinių resursų, laiko. Vien populiarumo neužtenka, kad blogai išsivystytų į profesionalią žurnalistiką, tačiau pritraukus reklamos gali atsirasti ir tokių atvejų.

- Galbūt profesionalūs žurnalistai bijo blogerių konkurencijos?

- Nemanau, kad žurnalistai bijo blogerių konkurencijos. Juk kai kurie patys rašo blogus. Visgi tradicinių žiniasklaidos priemonių savininkai aktyviai domisi ir investuoja į internetinę žurnalistiką bei žiniasklaidą. Tai rodo, kad jie jaučia naujas konkurencingas jėgas ir šiek tiek bijo tų naujovių.

- Kaip suderinti blogus ir komerciją?

- Dalis piliečių žurnalistikos yra tokia, kur žmonės užsiima saviraiška, o dalis siekia populiarumo. Yra žmonių, kurie ateina į žurnalistiką tam, kad taptų populiarūs ir gyventų iš savo garsaus vardo. Tuomet aukojami žurnalistiniai principai, pinigai, pataikaujama auditorijai. Manau, kad dalis blogerių siekia išgarsėti ar turėti naudos iš blogo rašymo, pavyzdžiui gauti reklamos iš automobilių gamybos bendrovių, jeigu rašo apie automobilius. Ir dabar yra komercinių blogų, tik iš pradžių jie negauna grįžtamojo pelno ir neinvestuoja daug. Po kiek laiko, atsiradus reklamai, toks tinklalapis išvirsta į kitokį produktą, nebe blogą. Tradicinėje žiniasklaidoje yra reklaminių leidinių, kurie puikiai laikosi, nors juose nėra jokių žinių, tik daug informacijos apie komercinius produktus.

- Kaip vertinate blogus?

- Blogus vertinu kaip žmogaus saviraiškos būdą, kuriame yra ir kūrybos, ir visuomenės informavimo. Tiesiog technologiškai tapo lengva savo mintis ne tik išlieti ant popieriaus lapo, bet ir parodyti visiems kitiems. Internetas suteikia žmonėms galimybę laisvai reikštis, o blogas yra viena formų, kurioje save realizuoti gali beveik kiekvienas. Žinoma, ta laisvė pridėjo ir problemų, pavyzdžiui, žurnalistų ir leidėjų etikos inspektoriui tenka vertinti ne tik tradicines žiniasklaidos priemones, bet ir blogus. Kuo laisviau žmonės bendrauja, tuo didesnė tikimybė, kad bus padarytas vienas ar kitas pažeidimas. Skiriasi žmonių požiūriai, nėra profesionalumo, ne visi išmano teisės normas.

- Blogeriai teigia, kad labai trūksta žinomų žmonių ar savo srities profesionalų blogų. Jeigu turėtumėte laiko, ar rašytumėte blogą?

- Vargu bau. Esu žurnalistas ir man priimtinesnė profesionalioji žurnalistika ir kaip darbas ir kaip gyvenimo būdas. Blogas yra žmogaus realizuotas papildomas kūrybinis potencialas, o aš tai išreiškiu kitaip – rašau komentarus, straipsnius tradicinėse žiniasklaidos priemonėse. Aš realiame gyvenime nerašau dienoraščio, taigi nedaryčiau to ir internete.

Jeigu įdomu: pirmoji, antroji, trečioji, ketvirtoji ir penktoji interviu ciklo dalys

Kategorija: VIP | Komentarų: 3

Žurnalistė-Blogerė

2007-06-25 11:56

Gerb. Radzevičius turėtų kartais paskaitinėti ir pasaulio žiniasklaidą, o ne tik lietuviškąją. Dauguma profesionalių pasaulio žurnalistų rašo blogus, dauguma didžiausių dienraščių turi profesionaliai rašomus blogus (pvz., Guardian) ir bloginimas iš tiesų jau seniai išaugo iš “dienoraščio” formato vystyklų. Niekam nebūtų įdomu skaityti p. Radzevičiaus prisipažinimus, ką jis valgė pusryčiams, tačiau profesionalus blogas apie pokyčius LŽS, pagardintas gyva virtualia diskusija ir komentarais, išeitų visiems į naudą. Gana dirbti senoviniais principais.

BLOGai Lietuvoje - kaip gamtoje keptos bulvytės

2010-05-02 23:09

[...] ruošiant baigiamąjį darbą – REPORTERIUI teko atsakyti į keletą Almantės klausimų apie pilietinę žiniasklaidą bei jos vaidmenį šiuolaikinėje [...]

estradnjaci

2017-06-25 14:55

HassanMac Real Madrid MicheleLq
RodolfoSo Spanien JermaineC
MollieDre Italien CooperLog
RexAvalos Chile HwaHolmes
Magdalena Polen Francisvv
NovellaSe Olympique De Marseille Buckcssr
AngelYoun Paris Saint Germain BerndVbns
Anthonyet Manchester City AlissaMus
KelleyBju Colombia AgnesJewe
Michealhe BVB Borussia Dortmund LukasTrac
RebeccaBe Everton AntwanLyt
NikoleIqt Brasilien MarioCost
HassanMac Real Madrid MicheleLq
KIEBerte Mexico AugustusD
ReubenBro Manchester United RosellaJw