Šiek tiek religijos

2007-03-18

Ruošiantis “Religijų istorijos” koliokviumui teko perskaityti Lao Dze “Dao De Dzing”, “Bhagavadgyta” (“Mahabharatos” dalis) ir Konfucijaus “Pašnekesius”. Pastaroji patiko labiausiai. Ne veltui Konfucijus sakė viską aiškiai ir tiesiai – be užuolankų ar kažkokių užslėptų prasmių.

Tiek Lao Dze, tiek “Bhagavadgyta” moko neveikloje įžvelgti veiklumą, dirbti be aistros ir nesiekti ypatingų rezultatų. Lao Dze moko tvardyti aistras ir jausti saiką. Neįsivaizduoju šių religijų pritaikymo dabartiniame pasaulyje… O juk Kinijoje gyvas daoizmas, o induistams “Bhagavadgyta” yra tarsi šventas raštas. Galima ir saiką jausti, ir aistras tvardyti, bet tuomet liksi pilka pelė, paklūstanti nežinia kokioms aukštesnėms jėgoms, kurios tau tikrai šiame pasaulyje nepadės geriau gyventi.

Lao Dze žmogus turėtų nieko netrokšti ir nieko nenorėti, tik gilintis į save, Lao Dze netgi sako, kad “savęs išaukštinimas tolygus didžiulei nelaimei”. Žodžiu, dabar toks galėtų būti nebent visiškas asketikas arba… narkomanas. Bet jis irgi turi norų… tam tikrų :)

“Kas stovi ant pirštų galų, neilgai išstovės;
kas žengia dideliais žingsniais, toli nenueis;
kas mėgsta pasirodyti, to nepastebi;
kas laiko save teisiu, to negirdi;
kas giriasi nuopelnais, nieko vertingo nesukuria;
kas aukština pats save, praranda pirmenybę;
remiantis Dao, visa tai reiškia:
ryti, o ne valgyti, stypčioti, o ne vaikščioti;
tokiais bjaurisi visos būtybės”

Na, kaip galima gauti geresnį darbą, įsigyti butą ar baigti mokslus vadovaujantis tokiais nurodymais? Juk jei savęs neparodysi, nepabrėži ir apie save nepriminsi, būsi niekam neįdomus ir nereikalingas.

O štai Konfucijus neprieštarauja veiklai, jis netgi moko tobulinti save ir savo išmintimi praturtinti kitus. Be to, man patiko jo nuostata, kad nereikia kitam daryti ar linkėti to, ko pats nenorėtum patirti. Visada vadovavausi šia fraze, tik nežinojau, kad ji – Konfucijaus. Šio išminčiaus valdžios samprata neatitinka demokratiškų vertybių (jis nesupranta, kaip galima rinkti valdžią), bet pamąstymai, kad valdovas turi dirbti ne sau, ne grupei, o visiems valstybės gyventojams, praverstų mūsų išrinktiesiems :) Gal Seimui padovanoti Konfucijaus knygą?

Dėstytojas Konfucijaus mokymą apibendrino tokiais žodžiais “tvarka ir teisingumas”. Girdėta? O vat jei šiais žodžiais prisidengę žmonės pasigilintų į konfucionizmą, vadovautųsi kiek kitokiomis vertybėmis.

Kategorija: Skaitymai | Komentarų: 2

Jolanta

2007-03-20 15:52

labai idomiai parasei! Gal ir i “balsa” galima?

Laura

2007-03-20 18:25

:D